Hämeen Vasemmistoliiton syyskokous pidettiin Lahdessa la 14.11.2015

Hämeen Vasemmiston syyskokous 2015

Kansanedustaja Jari Myllykoski piti poliittisen tilannekatsauksen Hämeen Vasemmistoliiton syyskokouksessa Lahdessa.

Runsaasti osanottajia keränneen kokouksen aluksi pidettiin hiljainen hetki Pariisin uhrien muistolle.

”nyt saa mieskin itkeä”

Poliittisen tilannekatsauksensa aluksi kansanedustaja Jari Myllykoski totesi samaisesta aiheesta, että ”nyt saa mieskin itkeä”. Hänen mielestään Pariisin isku on täysin tuomittava teko kaikkea ihmisyyttä vastaan ja jota ei mitenkään voi hyväksyä. Terrorismin torjumiseksi ja varsinkin sen syntysyiden ratkaisemiseksi tulee Myllykosken mielestä Euroopassa ja koko maailmassa yhdistää voimat ja torjua tämän kaltaisen toiminnan jatkuminen. Euroopan tilanne on hänen mukaansa kiistämättä muuttunut, mutta käpertymällä omiin oloihin, ei tilannetta ratkaista. Laaja ja avoin keskustelu asiapohjalta on ainoa keino jolla tilanne voidaan hänen mukaansa saattaa kestävälle ja pitkäjänteiselle pohjalle. ”Näin tulee jatkaa ja vaikka pelkoa ei tule vähätellä, tulee myös keksiä yhteisiä keinoja asioiden ratkaisemiseksi, ei lietsoa vihaa ja epäluuloa”, linjasi Myllykoski.

Laajasti eri ajankohtaisa aiheita sivuavassa puheessaan hän toi esiin myös sen, että 17. päivä marraskuuta julkaistaan Vasemmistoliiton varjobudjetti, joka on jo nyt saanut puolelleen myös laajasti kansainvälisiä talousasiantuntijoita.

Pakkolakipaketin ja sote-uudistuksen kautta puhe päättyi tulevan kesän 2016 puoluekokoukseen. Puolueen puheenjohtajaksi ehdolla olevan satakuntalaisen kansanedustaja Myllykosken mielestä Vasemmistoliiton tulee punavihreänä puolueena olla etulinjassa kertomassa ja ajamassa eteenpäin sitä, kuinka ilmastonmuutoksen hillitseminen voi olla myös mahdollisuus korkean teknologian innovaatioille ja työpaikkojen lisääntymiselle. Hänen mielestään yhdessä toimiminen poliittisen linjan muodostamiseksi aiheesta ennen puoluekokousta, on erittäin tärkeää.

Piirihallituksen puheenjohtajistoon valittiin uusia kasvoja vuodeksi 2016

Piirin puheenjohtajaksi valittiin Elisa Lientola Lahdesta ja varapuheenjohtajiksi Kimmo Kautio Hattulasta sekä Ari Parviainen Hollolasta.

Aiempi hämeenlinnalainen puheenjohtaja Irma Taavela ilmoitti jo aiemmin, ettei asetu ehdolle puheenjohtajaksi vuodelle 2016, vaan jatkaa sanojensa mukaan aktiivisena piirihallituksen jäsenenä, sekä on Hämeen piirin ehdokkaana puoluesihteeriksi kesän 2016 puoluekokouksessa. Taavela pitää tärkeänä monesta syystä avainpaikkojen kierrätystä, niin eri ihmisten, kuin eri alueiden välillä. Rohkaisevaa hänen mukaansa on, että innostusta ja kiinnostusta aikaa vaativiin järjestötyön tehtäviin Hämeestä löytyy.

Muiksi piirihallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin:

Arja Hurme/Hattula

Jaana Rantanen/Hollola

Piirikokous otti kantaa:

Tasa-arvoinen koulutus luo tulevaisuuden

Hämeen Vasemmistoliitto torjuu hallituksen ajamat koulutuksellista tasa-arvoa heikentävät hankkeet, erityisesti opintotuen velkapainotteisuuden lisäämisen.

Lukukausimaksujen hivuttaminen korkeakouluihin ja opiskelukustannusten siirtäminen opiskelijoille sulkevat opintopolkuja niiltä, joiden perheillä ei ole varaa kustantaa opintoja.

Myös ansiosidonnaisen päivärahaoikeuden lyhentäminen heikentää aikuisten uudelleenkouluttautumisen mahdollisuuksia, vaikka käynnissäoleva yhteiskunnan rakennemuutos pakottaa vaihtamaan ammattia ja kehittämään osaamista jatkuvasti.