Mitä forssalaisilla, myös ministerillä on heikossa asemassa olevia vastaan?

Forssalaisen kansanedustajan ja ministerin Sanni Grahn-Laasosen (kok.) ajamat säästöt ja leikkaukset varhaiskasvatukseen ja koulutukseen ovat Hämeen Vasemmistoliiton piirihallituksen mielestä lyhytnäköistä politiikkaa. Säästöt tulevat todella kalliiksi jo käytännön järjestelyissä ja lasten, nuorten ja heidän perheidensä ainutkertaiseen elämään ja yhteiskunnan pitkänajan kehitykseen. Kipeimmin säästöt koskevat heikoimmassa asemassa oleviin. Piirihallitus toivoo, että jollei ministeri itse näe näin toimien vaikutuksia, voisi hän ja hallituskaverinsa laajentaa osaamistaan alan asiantuntijoiden koulutuksella.

Piirihallitus paheksuu myös syvästi toiminta-alueeseensa kuuluvan Forssan päätöstä olla tukematta pakolaisten hätämajoituksen perustamista kaupunkiinsa. Piirihallitus toivoo toisenlaista esimerkkiä muilta kanta- ja päijät-hämeen kunnilta. Esimerkkinä Hämeenlinna, jossa kaupunginhallitus poliittisesta ryhmästä riippumatta on osoittanut vastuullisuutensa ja myötämielisyytensä vastaavanlaiseen hankkeeseen.

Heikko-osaisen vihollinen ei ole koskaan toinen heikossa asemassa oleva, vaan ihan jotain muuta, muistuttaa piirihallitus.

Kummassakin linjauksessa on tunnistettavissa uusliberaalin talousajattelun syy ja seuraus, jolla ohjataan yksittäisiä päätöksiä osana laajempaa kokonaisuutta. Julkisen talouden ja palvelutuotannon rapauttaminen ja siirtäminen yksityiseksi liiketoiminnaksi, johtaa osaltaan tilanteeseen, jossa palveluihin ja koulutukseenkin on varaa vain niillä, joilla on hyvät tulot tai varallisuutta. Tästä seuraa edelleen yhteiskuntaluokkien eriytymistä, pahoinvoinnin ja konfliktien lisääntymistä. Lopputulemia, joissa ihmiset henkensä uhalla joutuvat pakenemaan lähimmäistään.

Hämeen Vasemmistoliitto  ry. / piirihallitus

Lisätietoja: Irma Taavela (pj.)