Jokioisilla lauantaina kokoontunut Hämeen Vasemmistoliitto nimesi ehdokkaita

Hämeen Vasemmistoliitto kokoontui lauantaina 21.4. Jokioisilla suunnittelemaan kevään sotevaaleja ja ensi vuoden eduskuntavaaleja. Piirin puheenjohtaja Elisa Lientola: ”Mikäli maakuntavaalit tulevat, Vasemmistoliitto on niihin valmis. Uskon että pärjäämme hyvin. Meillä on hyviä ehdokkaita, jotka ovat tehneet pitkäjänteistä työtä sosiaali- ja terveydenhuollon parantamiseksi. Työmme jatkuu maakunnissa.”

”Puheenjohtaja Li Andersson on asettanut Vasemmistolle tavoitteeksi kaksinumeroisen kannatusluvun eduskuntavaaleihin. Pidän sitä täysin realistisena tavoitteena. Vasemmistolla on vahvoja tukialueita Hämeessä mutta koko maakunnan suhteen on selvästi parantamisen varaa. Siihen me tähtäämme.” Lientola jatkoi.

Jokioisten kunnantalolla kokoontunut Hämeen Vasemmistoliiton piirikokous kuuli Jokioisten kunnanjohtajan Jarmo Määtän tervehdyksen kokouksen alkuun: ”Suomalainen terveydenhoitojärjestelmä siirtyy hallinnolle, josta kukaan ei oikein tiedä mitä ja mistä se päättää. Täytyy sanoa, että onneksi on kunnat, jotka voivat onneksi meidät tältä pelastaa.” Määttä totesi. ”Miksi Suomessa keskitetään palveluita, kun muualla maailmassa palvelutuotantoa pikemminkin siirretään lähemmäksi ihmistä?”

Riihimäkeläinen kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen piti kokoukselle poliittisen tilannekatsauksen: ”Useimmilla hallitusten kansanedustajilla ei ole minkäänlaista tietoa sote-uudistuksen vaikutuksista. Rakennammeko järjestelmää kaikille, vai harvojen ehdoille? Ajammeko tätä asiaa eteenpäin siksi, että Keskustan ja Kokoomuksen lehmänkaupat on vaan pakko toteuttaa?” Pekonen totesi.

Pekonen jatkoi: ”Soteuudistus vain nostaa kustannuksia, ilman että se täyttää mitään niistä tavoitteista, joita sille on asetettu. Opposition edistämä uudistus voitaisiin toteuttaa jopa nopeammin kuin hallituksen malli. Tämä tekee tyhjäksi väitteet siitä, että uudistus tarvitaan, oli se minkälainen tahansa.”

Lue Aino-Kaisa Pekosen puhe kokonaisuudessaan täältä.

Kokouksen yleiskeskustelun pääaiheena oli niin ikään sote- ja maakuntauudistus.
Hämeen Vasemmistoliitto nimesi kokouksessaan yhteensä 51 ehdokasta maakuntavaaleihin. Heistä 35 on ehdolla Kanta-Hämeessä ja 16 ehdolla Päijät-Hämeessä.

Kokous keskusteli myös eduskuntavaaliehdokkaista. Kokous totesi ehdokkaita löytyvän jo 12 kappaletta, mutta heidän nimensä kerrotaan vasta kun perusyhdistykset nimeävät heidät.

Kokous hyväksyi kannanoton, jossa vetoaa alueen kansanedustajiin. Sen voi lukea täältä.

”Nimeämme nyt osan ehdokkaista ja loput nimetään kesän aikana tai syksyllä. Vasemmisto haluaa olla mukana päättämässä tasa-arvoisesta, sote-uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita toteuttavasta uudistuksesta.” toteaa Läntisen alueen toiminnanjohtaja Misha Dellinger.

Lisätiedot ja haastattelut:
Elisa Lientola, puheenjohtaja: 044 251 8806
Misha Dellinger, toiminnanjohtaja: 040 673 8711

Kokouksen nimeämät maakuntavaaliehdokkaat: (päivitetty 21.4.2018)

Kanta-Häme:

Jaakko Mäki
Nummenranta Charlotte, metallityöntekijä
Ahonen Sakari, eläkeläinen
Kirkkola-Helenius Tarja, teknisen toimen sihteeri, pääluottamusmies
Heinämäki Jukka
Hanna Jokinen