Hä­meen Va­sem­mis­to: Pää­ra­dan li­sä­rai­teet hal­li­tus­oh­jel­maan

Lauantaina 27.4 kevätkokoukseensa kokoontunut Hämeen Vasemmistoliitto pitää Helsingin ja Tampereen välille suunniteltua pääradan lisäraiteistamista tärkeänä liikenneinfrahankkeena. Forssassa kokoontunut Vasemmisto haluaa hankkeen hallitusohjelman lisähankkeeksi.

”Päärata plus-nimellä kulkeva hanke tukisi kaikkia radan varrella olevia paikkakuntia, ei pelkästään radan alku- tai loppupäätä” toteaa Hämeen Vasemmistoliiton puheenjohtaja Juha Hiltunen ja jatkaa: ”Ilmastonmuutos, väestön vanheneminen, työllisyys, kaupungistuminen ja väkimäärän väheneminen ovat seuraavan hallituksen ykköshaasteita ja raideinfraan panostaminen on sen ykköstyökalu. Ja tehokkain tapa käyttää resurssit raiteisiin löytyy pääradan varrelta”.

Pääradan lisärakentaminen mahdollistaisi lisäkapasiteetin ja vähentäisi häiriöitä, vähentää häiriöherkkyyttä ja nopeuttaa matka-aikoja. Jatkossa radanvarren kaupunkeihin saataisiin luotettavat ja säännölliset junayhteydet.

Hiltunen jatkaa: ”Hämeen vasemmistoliitossa toivotaankin, että seuraava hallitus on kansanrintama, joka ymmärtää infrastruktuurin merkityksen yhteiskunnallisen merkityksen. Edellinen hallitus teki neljän vuoden edestä syömävelkaa niin raiteille kuin maanteille, joten kunnon panostukset ovat nyt paikallaan.”

Hämeen Vasemmistoliitto peräänkuuluttaa raideyhteyksien kehittämisen ohella myös valtakunnallisen tieverkoston ylläpitämisen ja peruskorjaamisen tarvetta. Hyvän elämän, kattavan palveluverkoston ja yhteiskunnan toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvitaan välttämättömiä panostuksia teiden kunnossapitoon myös ruuhka Suomen ja toimivien joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella.

Lisätiedot ja haastattelut:
Juha Hiltunen, puheenjohtaja: 040 936 3972 / juhahiltunen.jh@gmail.com