Hä­meen Va­sem­mis­ton ri­veis­tä eh­dok­kai­ta puo­lue­joh­toon

Hämeen piirijärjestö valmistautuu marraskuussa Kuopiossa pidettävään Vasemmiston puoluekokoukseen. Jo useampi piirin aktiivi on ilmoittanut olevansa ehdolla puolueen johtopaikoille.

Puolueen varapuheenjohtajaksi ehdolla on Janne Nieminen, 51, lihanleikkaaja Forssasta. Osastonsa puheenjohtajana pitkään istunut ja puoluehallituksen jäsenenä kolme vuotta vaikuttanut Nieminen on pärjännyt hyvin eduskuntavaaleissa ja ottanut hanakasti kantaa niin valtakunnallisiin kuin paikallisiin kysymyksiin.

Puoluehallitukseen ehdolla on Elisa Lientola, 40, läänintaiteilija Lahdesta. Kulttuurialan vaikuttaja Lientola on toiminut pitkään niin Lahden Vasemmistoliiton kuin Hämeen piirin puheenjohtajana. Puoluevaltuuston jäsen ja Lahden kaupunginvaltuustossa istunut Lientola on ollut ehdolla niin eduskuntavaaleissa kuin eurovaaleissakin.

Puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi on myös ehdolla Hanna Jokinen on 38-vuotias Lähihoitaja, joka on töissä vanhustenhoidossa hektisellä kuntoutus- ja lyhytaikaisosastolla Hämeenlinnassa. Lisäksi hän toimii SuPerin Hämeenlinnan ammattiosasto 610:ntä PJ:.n roolissa. Edelliset 8 vuotta hän on toiminut saman ammattiosaston sihteerinä. Hanna on myös kunnanvaltuutettu Hattulassa, perusturvalautakunnan jäsen ja vanhusneuvoston varapuheenjohtaja.

Puoluevaltuuston puheenjohtajistoon on ehdolla Hanna Rokkanen, 43, cnc-koneistaja, pääluottamusmies ja metallialan vaikuttaja Hämeenlinnasta istuu Teollisuusliiton hallituksessa. Hämeenlinnan kunnallispolitiikassa toimiva Rokkanen on ollut myös ehdolla eduskuntaan.

Puoluehallitukseen niin ikään on ehdolla Juhani Lehto, 70 Hämeenlinnasta. Lehto on toiminut sosiaali- ja terveyspolitiikan professorina Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa ja ottanut kantaa sote-uudistukseen ja vaikuttanut sosiaali- ja terveyspolitiikan saralla asiantuntijana.