Läh­de eh­dol­le kun­ta­vaa­lei­hin

Pohdituttaako kotikuntasi asiat? Lähde ehdolle kuntavaaleihin

Oletko koskaan miettinyt miksi lapsellesi ei kouluruoka maistu tai miksi kirjastosta ei saa aivan uusimpia elokuvia lainalle? Oletko kamppailut lapsesi puolesta päiväkodin löytämiseksi? Onko tullut ajatuksiisi miksi lähelläsi sijaitsevan kentän pintaa ei enää jäädytetä talvella luistelua varten? Kummeksuttaako kotikuntasi suunnitelmat kouluverkon muutoksista?

Jos vastasit kyllä, on sinulla ensi vuoden huhtikuussa mahdollisuus päästä vaikuttamaan juuri näihin ja lukuisiin muihin sinua ja perhettäsi koskeviin asioihin. Kuntavaaleissa valitaan jälleen seuraavaksi neljäksi vuodeksi ne henkilöt, jotka näihin asioihin vaikuttavat. Ei suinkaan ole samantekevää ketkä päätöksiä tekevät. On erityisen tärkeää, että päätöksiä tekee joukko, joka edustaa kuntalaisia kokonaisvaltaisesti. Siksi päättämään pitää saada mukaan nuoria, vanhuksia, työttömiä, työläisiä, vammaisia, maahanmuuttajia, yrittäjiä, kaikenlaisia tavallisia ihmisiä. Ainoa pääsyvaatimus voisi olla halu vaikuttaa kotikunnan asioihin. Halu löytää vastauksia kysymykseen: Miten elämä kunnassa soljuu kohti tulevaisuutta?

Mukaan vaikuttamistyöhön toivon harrastajia niin liikunnan kuin kulttuurinkin saralta. Kunnan harrastusmahdollisuuksien parantaminen on oiva motivaatio lähteä mukaan. Erityisesti toivon mukaan nuoria. Nuorten asiat ovat meille keski-ikää lähestyville valitettavan etäisiä. Olisi mahtavaa, jos nuorten ääni kuuluisi suoraan valtuuston puhujapöntöstä.

Nykyaikaan kuuluu nopea tiedonvälitys ja sosiaalisessa mediassa käydään keskusteluja, joissa kielenkäyttö karkaa usein asiallisen ulkopuolelle. Itsekin olen saanut kokea hyvinkin ankaraa palautetta. Sen ei saa antaa vaikuttaa ja pulinan määrä kertoo myös siitä, että kiinnostuneita asiantuntijoita riittää. Kansalaiskeskustelu on hyvä ja toivottava asia. Jokaisen meistä on myös syytä tarkastaa aika ajoin omaa kielenkäyttöämme ja kunnioitusta ihmisiä kohtaan. Tätä nykypäivän kansalaiskeskustelua ei kuitenkaan tarvitse pelätä vaan ottaa se yhtenä osana vaikuttamista.

Ei ole mitään väliä minkä puolueen väriä kannatat, jokaiselle löytyy se oikea. Ja jos ei löydy, voi aina lähteä mukaan myös puolueisiin sitoutumattomana. Pääasia on se, että lähdet mukaan. Aina kannattaa muistaa, että ehdokkuus vaaleissa takaa sinulle neljän vuoden täyden mussutusoikeuden tuleviin päätöksiin. Ehdokkuuden kautta olet ainakin yrittänyt vaikuttaa kotikuntasi asioihin. Ensimmäisen kauden valtuutettuna voin kuvailla omaa kokemustani sanoilla ”hämmentävän jännittävä”.

Juha Hiltunen
Riihimäen kaupunginvaltuutettu ja