MI­TEN HE­RÄ­TÄM­ME NUK­KU­VIEN PUO­LU­EEN?

Kanta-Hämeen poliitikkokoulun osallistujat peräävät yhteiskuntavastuuta äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi.

MITEN HERÄTÄMME NUKKUVIEN PUOLUEEN?

Puolueista suurin eri vaaleissa maassamme on nukkuvien puolue. Kuntavaaleissa tullaan valitsemaan kuntien ylin päättävin elin jälleen neljäksi vuodeksi. Valittu valtuusto tulee päättämään kuntien sisällä tärkeistä asioista, jotka koskevat meitä kaikkia. Onko nyt myös äänestäminen eriarvoistunut? Tutkimusten mukaan parempituloiset äänestävät keskimääräisesti enemmän. Myös nuoret ovat nukkuvien puolueen jäsenistössä yliedustettuna. Millä saamme nukkuvat hereille?

Politiikka on nykypäivänä muuttunut nopeaksi, ärhäkkääksi ja jopa vihamieliseksi toisten arvostelemiseksi. Viekö tämä politiikasta pohjan pois? Riitelevätkö nyt enemmän ihmiset eikä asiat? Karkottaako vihapuhe äänestäjät? Kuitenkin tosiasia on, että aito vaikuttaminen tapahtuu äänestyskopissa ehdokkaan numeron kirjoittamalla lappuun.

Näissäkin vaaleissa on satoja tuhansia uusia, ensimmäistä kertaa äänestämään pääseviä nuoria. Voisivatko esimerkiksi nuoria liikuttavat urheiluseurat aktivoida nuoriaan äänestämään ja sitä kautta vaikuttamaan myös oman seuransa tuleviin harrastusmahdollisuuksiin? Toisen asteen koulutuksessa tähän vaikuttamiseen kannustetaan ja opetetaan vaaleissa toimimista. Tätä voisi mielestämme laajentaa koskemaan kaikkea opiskelua ja harrastustoimintaa. Peräänkuulutamme yhteiskuntavastuuta siitä, että kaikilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä vaikuttamaan.

Takavuosina vaalipäivä oli perheissä lähes pyhä ja vaaleista puhuttiin ja perheet yhdessä kävivät äänestämässä lapset mukanaan. Tuloksia seurattiin hartaasti ja perheen sisällä kommentoiden. Tehdään politiikasta ja vaikuttamisesta jälleen muodikasta. Vaali-iltana voi kotisohvalla tuloksia seurata popparia syöden ja spekuloiden tulevaa valtuuston kokoonpanoa.

Vain äänestämällä saat hyvällä omallatunnolla kokea vaikuttaneesi kotikuntasi asioihin. Kerää omat kaverit ja sukulaiset sekä tutun tutut ja lähtekää vaikuttamaan äänestyspaikalle. Äänestämisen jälkeen on hyvä hetki mennä hyvällä mielellä vaalikahville. Nyt on saatava kaikki nukkuvat hereille.

Kanta-Hämeen Vasemmiston poliitikkokoulun oppilaat

Sampsa Rantanen, Riihimäki