Nyt on va­sem­mis­ton ai­ka

Hämeen piirin puheenjohtajan Juha Hiltunen pohjustaa vuoden 2020 alkupuolen poliittisia kuvioita.
Juha Hiltunen

Vuosikymmen on vaihtunut ja elämme nyt kaksikymmentälukua. Tänä vuonna Vasemmistoliitto täyttää 30 vuotta ja toukokuussa juhlimme joukolla puolueemme lähenevää keski-ikää. Onkin odotettavissa mahtavat bileet.

Vasemmisto on nyt ollut hallitusvastuussa kahdessa hallituksessa reilun puolen vuoden sisään. Molemmissa olemme pärjänneet loistavasti. Ministerimme ovat jättäneet suun soiton muille hallituskumppaneille ja keskittyneet itse tekemiseen ja jälki on sen mukaista. Aino-Kaisa Pekonen piti lupauksensa ja lähetti parjatun aktiivimallin kuuta kiertävälle radalle pikavauhdilla. Nyt hän on aloittanut sosiaaliturvauudistuksen valmistelun, mikä onkin jättiurakka. Li Andersson on jo lisännyt subjektiivisen päivähoito-oikeuden lainsäädäntöön ja nyt valmistelussa on oppivelvollisuusiän jatkaminen 18-vuoteen. Tekojen kautta on siis toimittu. Ikävä huomata, että valtakunnan media ei ole näistä kansalaisten elämää helpottavista toimista kovinkaan suurta ääntä pitänyt vaan vasemmiston mediapaitsio jatkuu. Vaalien jälkeisissä gallupeissa ei hallitusvastuu ole meidän kohdalla näkynyt kannatuksen laskuna. Tätä on pidettävä merkittävänä sulkana istuvien ministeriemme hattuun.

Vasemmistoliitto on kirjaimellisesti koko kansan puolue. Jäsenistömme monimuotoisuus ja erilaisuus on valtaisa voimavara. Me pystymme tässä liikkeessä keskustelemaan asiallisesti ja rauhallisesti lähes missä ympäristössä tahansa. meillä äänensä saa kuuluviin niin Kainuun peräkorven mummonmökissä asuva eläkeläinen, telakalla laivoja nakertava ja pomoja parjaava rasvanäppi luottamusmies, Jopolla ajeleva urbaani ituhippivegaani ja pikkareitaan ajoittain poltteleva kiihkofeministi. Tämä on niin mahtavaa. Suurin osa jäsenistämme ja kannattajistamme on kuitenkin sitä niin sanottua tavallista kansaa, joita yhdistää halua olla heikomman puolella. Tähän kulminoituukin koko puolueemme sanoma. Me olemme äänitorvi niille, joiden oma ääni ei kanna.

Olemme myös eräänlainen vastavoima nykymaailmassa hurmostilaan kiiruhtavalle äärioikeiston edustukselle. Nämä populismin keinoja taitavasti hyväksikäyttävät, asiatonta politiikka tekevät vastakkain asettelijat ovat omalla väsymättömällä, arveluttavia keinoja käyttävällä politiikan öyhötyksellä saaneet mestarinsa johdolla pelottavan suuren kansanliikkeen aikaiseksi. Itse uskon vahvasti, että ihmisten silmät avautuvat ennen pitkää niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa ja asioiden hoitaminen tulee tulevaisuudessa tapahtumaan jälleen asiapohjalla argumentoiden ilman massiivista populismin polarisaatiota.

Täällä Hämeessä Vasemmistoliitto on tehnyt hyvää työtä. Kannatuksemme on kasvanut ja uusia jäseniä on puolueeseen saatu. Tämä on kuitenkin vasta alkua, uskon niin. Meillä on tällä hetkellä Hämeessä oma ministeri, puoluejohdossa hämäläisiä edustajia iso liuta sekä monta nuorta, innokasta aktiivia kulisseissa kasvamassa ottaakseen paikkansa politiikan parrasvaloissa aivan lähitulevaisuudessa. Toimintamme on virtaviivaista ja aktiivista kautta koko vaalipiirin. Puheenjohtajana on helppo heilutella tahtipuikkoa ja antaa orkesterin soittaa sulosointujaan.

Nyt on vasemmiston aika. Tehkäämme Suomesta paras paikka kaikille, ei harvoille.

Uudet lukijat toivotan lämpimästi tervetulleiksi tähän mahtijengiin!

Juha Hiltunen

Hämeen Vasemmistoliitto