Di­gi­pal­ve­luil­la hel­po­tus­ta lä­hi­pal­ve­lui­den re­surs­si­pu­laan?

Vuosia sairaanhoitajana julkisessa perusterveydenhuollossa työskenneltyäni olen monesti harmitellut digipalveluiden vähäistä käyttöä. Muualla chatit ja sähköiset lomakkeet alkoivat olla arkipäivää, mutta julkisessa terveydenhuollossa tukeuduttiin aina vain perinteisiin yhteydenottokanaviin kuten puhelinasiointiin ja kirjeisiin. Pikkuhiljaa edistystä on näkynyt ja pandemian aikaan digiloikkaa tehtiin oikein rytinällä, kun tutuksi tulivat koronarokotusten sähköinen ajanvaraus sekä Omaolossa tehdyt oirearviot sekä videovastaanotot. 

Hyvinvointialueen rahoitus on tiukka valtion taholta ja palveluverkko vaatii uudistamista ja toimintatavat päivitystä. Digipalvelut ovat oiva keino palveluiden tuottamiseen tehokkaammin ja resursseja säästävämmin. Kaiken lisäksi ne ovat lähipalveluita parhaimmillaan, kun edes kotoa ei tarvitse poistua asioinnin vuoksi. Tiloissakin säästyy, kun vastaanottohuonetta ei tarvita. 

Itse olen työntekijän näkökulmasta seurannut tiiviisti Oma Hämeen digitaalisten palveluiden kehittymistä. Kesäkuun alussa aloittaneeseen sairaanhoitaja-chattiin rekryttiin henkilökunnasta tekijöitä ja ilokseni minut sinne valittiin. Siitä asti puolet työajastani oman vastaanottotyöni lisäksi olenkin päässyt aitiopaikalle chatin sairaanhoitajana tätä uutuutta toteuttamaan ja kehittämään. 

Palaute chatista asiakkailta on pääosin erinomaista, monet kiittelevät palvelun helppoutta ja joustavuutta. Näen asian niin, että hoitamalla sähköisesti asioita, joihin ei fyysistä kontaktia tai puhelinyhteyttä tarvita, voidaan merkittävästi vapauttaa resurssia ja aikoja niille, joiden on tarve paikanpäälle tulla. Myös puhelinjonoja voidaan näin lyhentää. 

Olen erityisellä toiveikkuudella ja ilolla seurannut lähimmän virkajohdon aitoa halua parantaa palveluita asiakaslähtöisiksi ja oikea-aikaisiksi. Koko ajan on meneillään kehitystyötä sen suhteen, miten resursseja voidaan kohdentaa paremmin ja miten toimintatapoja voidaan alueella yhtenäistää parhaaksi todetun toimintatavan mukaisiksi ja mitä toimintoja on mahdollista sähköisesti jatkossa hoitaa. Me chatin hoitajat ja lääkärit olemme myös erinomaisessa paikassa näkemässä Oma Hämeen eri alueiden käytäntöjä, kun chatin asiakaskunta koostuu asiakkaista ympäri hyvinvointialuetta! 

Digitalisaatio ei ole vain peikko, joka vie ihmisten välisen kohtaamisen mahdottomaksi, vaan päinvastoin; se antaa mahdollisuuksia kohtaamisiin niiden asioiden äärellä, joissa sillä on eniten merkitystä! Kaikki tuki digipalveluiden kehittämistyöhön myös perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja sosiaalipuolelle, unohtamatta kuitenkaan lähivastaanottojen tärkeyttä. Lähivastaanotot, asiointipisteet, puhelimet ja sähköiset palvelut voivat hyvin kulkea jatkossakin käsi kädessä, jokaiselle jotain, yhteyden voi saada itselle parhaiten sopivalla tavalla.

Minna Belik
Aluevaltuutettu
Sairaanhoitaja, avoterveydenhuollon vastaanottopalvelut ja digitaalinen sote-keskus