Nä­kö­kul­mia ve­to- ja pi­to­voi­maan

Uuteen työhön lähtenyt fysioterapeutti:

Kauanko työskentelit Kanta-Hämeessä ennen uuteen työhösi lähtemistä?

Siirryin hieman ennen liikkeen luovutusta Riihimäen seudun terveyskeskuksesta uuteen työhöni. Työskentelin Riihimäen terveyskeskuksessa fysioterapeuttina 16 vuotta, Lopella 3 vuotta. Yhteenlaskettua palvelusaikaa kertyi 19 vuotta.

Mikä sai sinut vaihtamaan työpaikkaa?

Olen aiemmin asunut Helsingissä ja ajatus sinne takaisin muuttamisesta on ollut toiveissa jo jonkun aikaa. Viime kesänä siihen tarjoutui yllättäen mahdollisuus. Riihimäen piti olla vuoden mittainen ohikulkupaikka. Ohikulku venähti 19 vuoteen.

Helsingistä on helppo kulkea Riihimäelle, olisiko vaihtoehtona ollut käydä pääkaupungista Riihimäellä töissä?

Aluksi mietin, että voisin vuoden kulkea HKI-RMK-HKI väliä, mutta lähellä kotia avautui juuri sopiva työpaikka, hain paikkaa ja tulin yllättäen valituksi.

Minkä onnekas yksikkö sai meitä rautaisen ammattilaisen?

HUS fysiatrian poliklinikan fysioterapia. Olen työskennellyt siellä nyt reilun vuoden.

Mitä uusi työ on sinulle antanut ja vastasiko se mielikuvaasi?

Pidin työstäni ja työyhteisöstäni, irtisanoutumiseni liittyi muuttoon. Tosin viime vuosien loputtomilta tuntuneet kehitysprojektit ja niiden puutteellinen jalkautuminen alkoi tuntua raskaalle; tekeillä ollut projekti ei ollut vielä edes maalissa, kun uusia muutoksia siihen alettiin jo tehdä. HUSissa olen kokenut erilaista työrauhaa perustehtävässäni, se on ollut iso plussa.

Voisitko kuvitella vielä palaavasi Oma Hämeen työntekijäksi? Jos et, niin minkä asioiden pitäisi muuttua, jotta voisi palata?

Ei oikein usko, että palaisin…Jos palaisin toivoisin, että hoitopolut olisivat selkeät. Muutos on toki jatkuvaa ja niin sen pitääkin olla. Muistetaan myös kehittämisen keskellä se, ketä varten teemme työtämme.

Oma Hämeen työntekijäksi tullut sairaanhoitaja:

Kauanko olet työskennellyt Oma Hämeessä?

Aloitin 25.9.23 alkaen, eli nyt alkoi seitsemäs viikko.

Miksi valitsit juuri Oma Hämeen avoinna olleen työpaikan?

Uusi työpaikka Riihimäen päivystyksessä on lähempänä kotia kuin edellinen työni. Täällä oli tarjolla kaksivuorotyötä, aiempi työni oli kolmessa vuorossa. Halusin luopua yövuoroista, sillä en saanut enää nukuttua päivisin ja palautuminen yövuoroista alkoi olla haastavaa. Olen aina pitänyt päivystystyöstä. Seurailin Riihimäellä olevia avoimia työpaikkoja ja kun paikka päivystyksessä sitten avautui, niin otin välittömästi yhteyttä.

Mikä sai sinut vaihtamaan työpaikkaa?

Vuoden alusta olen miettinyt työtä, jossa ei olisi yövuoroja, nyt on työntekijän markkinat, niin vaihtaminen on helppoa. Palkkakin on Riihimäellä hitusen parempi kuin edellisessä työpaikassa, noin kolmisen euroa. Säästän myös työmatkakuluissa ja yövuorot jäävät kokonaan pois. Myös pienempi työyksikkö viehätti.

Haluatko kertoa edellisen työnantajasi? Tai minkälaisesta työstä siirryit hyvinvointialueelle?

Siirryin HUSista, Hyvinkään sairaalan kirurgian vuodeosastolta.

Miltä työskentely Oma Hämeessä on tähän asti tuntunut? Kertoisitko ruusut ja risut?

Olen viihtynyt todella hyvin, työyhteisö ottanut oikein hyvin vastaan. Työkaverit kyselevät miten menee ja tarvitsenko apua jossain asiassa. Olen saanut hyvää palautetta niin lääkäreiltä kuin kollegoiltakin. Työyhteisö on ihana, mutta sen tiesinkin puskaradion kautta ennestään. Korviini on kantautunut tuttavien ja kollegoiden kautta jo pidemmän aikaa pelkkää hyvää tästä yksiköstä, se on harvinaista.

Jos jotain risuja pitää antaa niin olen tottunut siihen, että tavarat ja laitteet ovat uusia ja ne toimivat paremmin. Täällä on kalusto vanhempaa. Työsuhteen alkuun liittyvä paperisota ja palkka-asioita hoitavan yksikön kanssa selvitettävä sählinki vähän turhauttaa, mutta muutoin olen todella tyytyväinen valintaani.

Haastattelija:
Maria Laakso